dinsdag 1 november 2011

Van nu tot een ver-van-mijn-bedshow

Hier nogmaals een kleine update. Ik heb niet echt heel veel speciaals te vertellen want alles gaat hier zo wat z'n gewone gangetje. Maar toch kon ik het niet laten om wat neer te typen.

Vanaf vorige week donderdag t.e.m. vandaag heb ik een verlengd weekend. Het moment bij uitstek om eens goed uit te slapen dus! En bovendien een gelegenheid om op broekenjacht te gaan. Aangezien ik hier een van mijn geliefde jeansen versleten heb, moet ik dus wel op zoek gaan naar een nieuw exemplaar. Maar mijn zoektocht is in een echte queeste geresulteerd. Ik vind echt niets dat past. Maar zoals ze het hier zouden zeggen: la persévérance vient à bout de tout!

Vrijdagavond ben ik naar de nieuwe film van Kuifje gaan kijken. Omdat de Fransen een extreme drang hebben om alles in hun eigen taaltje om te zetten, heeft natuurlijk ook die film z'n originele titel moeten opgeven. Hier draagt hij de titel Tintin et le Secret de La Licorne. We hebben die film in 3D gezien, wat voor mij een nieuwigheid was. Ik vond het een leuk tijdverdrijf maar ik ben zeker niet wild van de film. Ik vind wel dat de personages heel realistisch uitgewerkt zijn. Het was wel gek om de hele tijd Franse eigennamen te horen. Kuifje is hier natuurlijk Tintin en Bobby wordt Milou genoemd. Ik heb een 3D-brilletje als souvenir want dat mochten we bijhouden! ^^

Wat me ook elke keer opvalt, is de prijs van de drankjes op café. Je vindt eigenlijk nergens iets dat minder kost dan 2,5 euro en dat is dan ook een absoluut minimum. Wijn en bier zijn het voordeligst. Een glas wijn kost 2,5 à 3 euro en voor een halve liter bier betaal je ook zoiets. Een gewoon Belgisch pintje kennen ze hier niet. En zeker niet als je weet dat er voornamelijk Heineken gedronken wordt. Dat is hier zo wat het populairste en meest te verkrijgen bier. Heel grappig! De prijzen van de andere dranken gaan in stijgende lijn. Zo zag ik vrijdag dat in het café waar we na de film iets gaan drinken waren, een glas Duvel 6 euro kostte! Ronduit decadent!

Wat mijn schoolgaan betreft, ik heb al 7 van de 13 weken achter de rug! Ik heb ook al 4 examens afgelegd waarvan 3 van de 4, denk ik toch minstens, vlot gingen. Het vierde was wat moeilijker! Dat was een Spaanse tekst die we naar het Frans moesten omzette. Ik mocht als Erasmusstudent wel woordenboeken gebruiken maar om een degelijke vertaling af te kunnen leveren, heb je wel wat meer nodig dan dat. De te vertalen tekst was van het litteraire genre, vol zinnen die verschillende regels in beslag namen en dus bijgevolg best wel moeilijk om met heel beperkte middelen te vertalen.

Ik vind ook dat de Franse onderwijsstructuur heel slecht is, op het gebied van talen althans want over de rest kan ik niet oordelen. Voor Spaans bijvoorbeeld bestaan er hier geen lessen grammatica of geen verplicht te studeren boeken woordenschat. De grammaticaregels worden zo tussendoor maar eens flauw uitgelegd. En vaak moet je dan nog vaststellen dat de docenten niet eens helemaal op de hoogte zijn van bepaalde uitzonderingen. Daar kan mijn verstand dus echt niet bij! Hetzelfde geldt trouwens voor de Franse lessen. Soms worden er dingen op het bord geschreven waar de Franse leerlingen zich een kwartier over zitten te verwonderen terwijl het eigenlijk om heel evidente taalregels gaat. Zo zie je maar dat ons Belgische onderwijssysteem echt wel heel degelijk is!

Desondanks dat, wordt er toch wel een zekere inspanning van de leerlingen verwacht. Voor enkele vakken moet ik geregeld een taak maken. Meestal gaat het dan om besprekingen of analyses van teksten. De Fransen, en bijgevolg ook ik, moeten dat doen volgens een strikte methode waarbij er moet geïnterpreteerd worden rond verschillende axes de lecture, iets wat we in België helemaal niet kennen. Ik vind dat best wel moeilijk want meestal moet je dan van een A4'tje een analyse van zo'n 4 à 5 pagina's schrijven. 'Verzinnen' zou ik het beter noemen, want als ik andersmans interpretatie lees of beluister, ontdek ik daar precies meer fantasie in dan realiteit. Dus ik probeer deels op dezelfde manier het gewenste aantal pagina's te bereiken. En ik kan jullie vertellen dat het echt ongelofelijk boeiend is wat je op die manier allemaal ontdekt in literatuur!

Ook met mijn bachelorpaper ben ik nog steeds bezig. Maar het is vaak moeilijk om de juiste mensen te bereiken. De Franse nonchalance is permanent aanwezig en werkt me soms ook lichtelijk op de zenuwen. Maar ondanks dat vind ik wel dat ik een heel interessant onderwerp heb gekozen en heb ik er alle vertrouwen in dat alles op tijd zal klaargeraken!

Ik ben ook helemaal paraat voor de feestdagen! Maar dat is gelukkig nog een ver-van-mijn-bedshow! Ik heb het hier veel te hard naar m'n zin en wil dus nog een tijdje hier blijven alvorens terug te keren!

En dan, naar goede gewoonte nog enkele kleinigheden om af te ronden:
- Ik ga hier 1 keer per week naar het sportzaaltje van de residentie, waar ik dan enige tijd op de loopband doorbreng. Aanvankelijk was ik begonnen met een kwartier te lopen. Maar ondertussen heb ik dat verlengd tot 20 minuten. Geen topprestatie dus, maar wel een begin!
- Het weer is hier heel wisselvallig. Op sommige dagen is de lucht donkergrijs en regent het hevig terwijl op andere dagen de hemel helderblauw is en er zelfs enkele zonnestralen te bespeuren vallen.
- Ik mis onze Belgische beenhouwerijen heel erg! De keuze in vlees is hier echt enorm beperkt!
- Soms kijk ik naar fragmenten uit het programma Zonde van de zendtijd en ik vind dat echt hilarisch!
- Dankzij mijn Erasmusverblijf krijg ik een heel duidelijk beeld van wie er echt in mij geïnteresseerd is en wie totaal ongevoelig is voor mijn afwezigheid.
- Ook onhandige ik is hier af en toe présente. Vorige week zette ik bijvoorbeeld, zonder het te beseffen welteverstaan, een plastieken fles melk op een hete kookplaat. Conclusie: een verbrande geur in de kamer en een fles melk die moest uitlekken in de wasbak alvorens in de vuilbak te belanden.

1 opmerking:

  1. Hee Femke! :)

    Fijn om te horen dat alles daar zo goed gaat. Je wordt al een echte française he! Wat duur is het daar zeg, als je toch nog geen plannen hebt voor december en januari moet je maar eens n weekendje naar Sevilla vliegen, hier zijn de drankjes heeeeel goedkoop en de terrasjes dus heeeel verleidelijk ;)

    Die onderwijsstructuur vind ik heel goed klinken (en heel bekend vanuit Nederland; daar leren ze ook geen woordenschat uit boeken enz). Maar het zal allebei z'n voordelen wel hebben zeker?!

    Die kookplaten zijn zo vervelend he! In Antwerpen heb ik ook van die platen in m'n studio en in m'n eerste maand zette ik ook doodleuk een plastic bakje erop.. Oeps..... ^^

    Veel succes met al die opdrachten en examens en vooral.. genieten!!!! Bisous, Floor

    BeantwoordenVerwijderen