donderdag 17 november 2011

Nog een dikke maand

Enkele korte weetjes, om jullie toch ietwat op de hoogte te houden:

Twee weken geleden is er hier in Montpellier en in de omliggende steden een alerte rouge afgekondigd. Dat houdt in dat er ongewone weersomstandigheden worden verwacht en dat ze de mensen aanraden om binnen te blijven en enkel buiten te komen wanneer het echt nodig is. Na enkele uren bleek dat ook echt wel nodig te zijn. Het regende en onweerde namelijk stevig. Verschillende mensen hebben met wateroverlast te kampen gehad. Maar gelukkig ben ik daarvan gespaard gebleven.

Ik heb de eerste uitslagen van m'n tussentijdse examen gekregen en die waren alle drie heel goed! Het vierde resultaat krijg ik pas maandag te horen. Waar ik blijkbaar wel niet zo sterk in ben, zijn mega gedetailleerde tekstanalyses. Voor een aantal vakken moeten we geregeld taken maken en vaak gaat het dan om de ene of de andere manier van tekstanalyse. Ik steek daar elke keer opnieuw veel tijd in en heb ook telkens het gevoel dat ik een goede analyse hebt opgebouwd. Maar wanneer ik dan de verbetering krijg, blijken de professoren toch niet altijd even overtuigd te zijn van mijn werk.Ik weet niet echt hoe ik daar verbetering in kan brengen want als ik ga vragen hoe ik het dan beter moet doen, geven ze daar geen echt antwoord op. Gelukkig wegen die taken, hoe gek het ook is, meestal niet zwaar door in het eindtotaal. Enkel voor het vak Outils et théorie d'analyse heb ik een beetje m'n bedenkingen wat het eindexamen betreft. Die les wordt gegeven door een jong ventje dat zichzelf nogal heel intelligent vindt maar wel vrij onbekwaam is als het op lesgeven aankomt. Hij is zo'n beetje van het type "vakidioot": hij weet ongelofelijk veel over Franse literatuur en literaire analyses maar kan het niet overbrengen en vooral geen deftige antwoorden op mijn vragen geven. Maar ja, we zien wel hoe dat afloopt... Misschien, hopelijk, lukt het me wel!

Om de juiste informatie voor mijn bachelorpaper te vinden, blijf ik nog een beetje in cirkeltjes lopen. Ik heb het gevoel dat er maar heel weinig mensen op de hoogte zijn van de deontologische code voor gerechtstolken hier in Montpellier. Bijgevolg is het dus heel moeilijk om me daaromtrent te informeren. Na enkele verwoede pogingen, heb ik een afspraak kunnen maken met de verantwoordelijke van de experts (vertalers en tolken o.a.) op het Cour d'appel. Tijdens mijn gesprek met die vrouw ben ik een aantal interessante dingen te weten gekomen. Maar van hetgene dat ik echt moet weten, was ze niet op de hooge. Ze heeft me dus doorverwezen naar iamand anders: een secretaresse van La Compagnie des Experts de Justice près de la Cour d'appel. Ik had van die secretaresse een telefoonnummer en een e-mailadres gekregen en heb haar eerst een mailtje gestuurd. Maar omdat mails hier nogal weinig beantwoord worden, heb ik m'n stoute schoenen aangetrokken, heb ik haar thuisadres opgezocht en ben ik aan haar deur gaan bellen. Toen ze begreep wie ik was, verschoot ze wel even. Maar ze was echt heel vriendelijk en behulpzaam. Ze zei dat ze m'n mailtje al gelezen had en zelfs al naar haar verantwoordelijke had doorgestuurd om hem naar meer informatie te vragen. Echt wel heel uitzonderlijk, zo'n Franse actieveling! Jammer genoeg was ook zij niet op de hoogte van wat ik moet weten. Ze heeft me de gegevens doorgespeeld van de persoon die zich echt volledig zou toespitsen op de deontologische code van de gerechtstolken in Montpellier. Morgen heeft zij een congres met hem en ze heeft me beloofd hem in te lichten over mijn taak en hem aan te sporen contact met me op te zoeken. Maar ik heb toch al zelf iets ondernomen en heb hem via e-mail om een afspraak gevraagd. Ik heb het gevoel dat die man mij echt gaat kunnen voorthelpen. Maar dat valt natuurlijk nog even af te wachten. De secretaresse van de Compagnie was in ieder geval zo vriendelijk om te zeggen, en ik ben er zeker van dat ze het ook meent, dat ik haar altijd mag contacteren als ik een probleem ondervind. Op naar de volgende stap dus!

Ook de examens staan weldra voor de deur. Mijn eerste examen valt al op 30 november. Daarna heb ik nog een tijdje gewoon les en dan weer een examen op 6 december, twee examens op 7 december, een examen op 8 december en drie examens op 10 december. Van het laatste examen is nog geen exacte datum gekend maar het zal in ieder geval in de periode van 13 tot 17 december plaatsvinden. Er is ook een vak waarvoor ik geen eindexamen moet afleggen maar waarvoor ik een taak moet maken. Ondertussen heb ik die al afgemaakt en verzonden. Eigenlijk ben ik dus al van dat vak verlost (als die taak goedgekeurd wordt tenminste). Het gekke is dat de colleges rond dat vak nog niet zijn afgerond. Ik blijf daar dus maar gewoon naartoe gaan...

Veel mensen hebben me al gevraagd of ik nog niet ben bezweken voor de charmes van de ene of de andere Franse plaatselijke kerel. Om jullie gerust te stellen, of sommigen misschien teleur te stellen: dat is absoluut niet het geval. Ik vind het plaatselijke mannelijke geslacht eerder afstotelijk dan aantrekkelijk. Bovendien ben ik ook allesbehalve naar hier te gekomen om zo iemand te zoeken. Het is net super tof om hier zonder enige remming m'n eigen ding te kunnen doen! Ik zal mijn toekomst wel eens ooit in het Antwerpse tegenkomen.

Voor de rest amuseer ik mij hier met m'n plaatselijke vrienden. M'n agenda zit tegenwoordig ook heel vol. Ik ben zo goed als altijd onderweg of in de weer. Bijgevolg ben ik 's avond ook vaak crevée. Maar dat is juist plezant. Het lijkt misschien een cliché, maar een Erasmusuitwisseling is echt een hele ervaring en ik ben enorm blij ben dat ik dit mag en kan doen! Niettegenstaande dat ga ik ook blij zijn van weer in Schoten en in meer vertrouwde omgeving te zijn. Ik kijk vooral heel hard uit naar de feestdagen want voor de eerste keer in drie jaar ga ik eens geen blokperiode hebben dan! Maar ik ga Montpellier ook wel missen eens ik weer thuis ben. Een goede reden dus om er nog een dikke maand van te genieten!

2 opmerkingen:

  1. Och, da is zo raar dat t voor jou al bijna gedaan is!!! Nog even extra hard genieten dan die laatste tijd! :) Echt knap dat je al bezig bent aan je bachelorpaper trouwens, heb je dat straks ook al bijna af en hoef je op Lessius niks meer te doen! :D (nouja.. dat gaat nog tegenvallen als we terugkomen denk ik! Nog maar even niet aan denken)

    Dikke kussen vanuit Sevilla! xxx Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo snel gegaan. Maar ik ben blij dat mijn favoriet nichtje bij ons is voor de feestdagen, olé :).
    Ik moest toch ook even hardop lachen met uw citaat omtrent het plaatselijk mannelijk geslacht :).
    En trouwens CHAPEAU nichtje... jij bent echt weer zot goed bezig. *trots* ;).

    Nog goed studeren en dan kunnen we samen van de kerstvakantie genieten. Have fun.
    En geniet nog ten VOLLE van je laatste dagEN.

    Gitte

    BeantwoordenVerwijderen