donderdag 13 oktober 2011

Evenwicht in alexandrijnen

Vandaag heb ik schoolweek 6 ingezet! Dat wil zeggen dat de helft van het semester al in zicht is. De tijd gaat echt akelig snel vooruit!

Ik blijf erbij dat het niveau tijdens de lessen serieus wat lager ligt dan in Lessius. En ook het evaluatiesysteem is heel anders. Hier wordt onze aanwezigheid tijdens de lessen heel vaak gecontroleerd en is er veel meer permanente evaluatie. Ik heb bijvoorbeeld al een aantal taken en kleine testjes moeten maken. En volgende maandag heb ik zelfs al een eerste "examen". Let daarbij vooral op de aanhalingstekens. Ik weet niet goed waaraan ik me moet verwachten want we hebben nog maar 5 x 1,5u les gehad van dat vak. Het gaat om Thème, waarbij we moeten "vertalen" van Frans naar Spaans. Dat is niet altijd evident omdat ik vaak geconfronteerd wordt met woorden die me onbekend zijn. Maar al bij al is het echt wel mogelijk! Zeker omdat ze hier vertalingen van ons verwachten die ongelofelijk ondermaats zijn. Ik heb al vaak teruggedacht aan de lessen Vertaal- en tolkwetenschap op Lessius waarin we theorieën hebben gezien over 'hoe en wat er vertaald moet worden'. Het zijn ook die strategieën die we in België proberen toe te passen. Maar de Fransen, of toch minstens de docenten van Paul Valéry, lappen die principes aan hun laars. Ik moet hier vertalingen afleveren die ik zelf vreselijk slecht vind en waarvoor ik in België gegarandeerd zou zakken. Heel gek!

Maar volgens mij is dat te wijten aan het feit dat ze hier heel weinig aandacht besteden aan de professionalisering van vertalers en tolken. Ik ben ondertussen al twee keer naar La Cour d'appel (Het Hof van Beroep) geweest om informatie te vergaren voor mijn bachelorpaper. Daar vertelde een plaatselijke griffier me dat zelfs niet opgeleide mensen zich kunnen opgeven om te komen tolken tijdens gerechtszittingen. Echt een typisch voorbeeld van Franse nonchalance! Ondanks dat vind ik het heel leuk om me wat in het gerechtswezen te verdiepen en op zoek te gaan naar informatie over de gerechtstolken hier. Er is wel een moeilijkheid aan mijn opdracht verbonden want het is niet evident om de juiste personen te vinden en te contacteren. Maar goed, dat gezegd zijnde... Waarschijnlijk zijn de meesten onder jullie niet veel met een betoog over vertaal- en tolkvereisten! ^^

Voor de rest verloop alles hier zoals de vorige weken. Ik ben vorige week zaterdag met Katharina (Kathi), Paul en Aurore naar een marktje geweest met plaatselijke en regionale delicatessen. Het leuke daaraan was dat we er heel veel mochten proeven: honing, wijn, kaas, confituur, olijfolie, brood,... Dinsdag ben ik, na de grammaticales die tot 20.15u duurde, samen met Katharina (Kathi), Nick en Katharina (Kasia) nog een terrasje gaan doen. Voordien zijn we bij Nick blijven eten en vandaag ben ik na de les naar Kasia geweest. Maar ondanks de charmes van de anderen hun kamers, vind ik mijn studio stiekem toch nog wat leuker.

Mijn Erasmusavontuur bezorgt me soms ook wel eens een confrontatie met mezelf. Ik besef namelijk hoe langer hoe meer dat ik een echt gewoontedier ben. Mijn leven bestaat uit talloze patronen en structuren. Ik ondervind dat ik een vast ritme en evenwicht nodig. Ik plan de dagen en denk véél te veel na. Onvoorziene omstandigheden zijn dan ook vaak in strijd met mijn eigen ik. Bovendien ondervind ik ook dat ik blij ben van geen gedeelde keuken of badkamer te hebben. Ik ben veel te hard gesteld op privacy. Ik zou denk ik absoluut geen rekening kunnen, en willen, houden met anderen op het gebied van eten en wassen. (Nu ik het zelf herlees klinkt het best wel egoïstisch en kom ik vast over als een moeilijk mens! ^^)

Verder nog enkele kleinigheden:
- Mijn kookkunsten worden beter met de dag.
- Ik heb vandaag een koopje gedaan: ik heb voor 10 euro een bordeauxrode handtas gekocht.
- Morgen komt er (eindelijk) iemand voor het probleem met m'n koelkast.
- Ik volg het proces rond Ronald Janssen en walg van zijn persoonlijkheid.
- Ik heb de loopband hier in de sportzaal uitgetest.
- Er zijn veel Franse romans die ik graag zou willen lezen. Ook Fables van J. de la Fontaine intrigeert me nogal sterk.
En om romantisch af te sluiten het volgende:
Ik heb een Frans (inhoudelijk simplistisch) alexandrijn geschreven. Het ligt me niet echt om dat zo'n genre te schrijven omdat je echt lettergrepen moet zitten tellen en je op die manier echt gekunstelde, weinig natuurlijke poezië verkrijgt. Maar het evenwichtige, symmetrische resultaat (6/6/6/6) ervan bevalt me wel.

Les fleurs dans la vallée sentent un bon parfum
Les papillons dans l'air suivent leur long chemin
Les nuages sont blancs et les arbres bien bruns
C'est là où je t'embrasse et te donne un câlin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten