donderdag 1 september 2011

Eerste dag univ

Vanmorgen ben ik voor de eerste keer naar de univ geweest. Deze week (van 1 tot 7 september) zijn het er namelijk introductiedagen. Vanaf 8 september starten de echte lessen.

Aanvankelijk wist ik niet waar ik moest beginnen. Maar na heel wat gesukkel ben ik toegekomen aan de dienst waar ik me als Erasmusstudent moest laten registreren en waar ik de nodige documenten moest afgeven. Daarna ben ik naar een aula gegaan waar er uitleg werd gegeven over hoe het schoolleven er in Paul Valéry III (de univ) aan toe gaat. Maar veel wijzer werd ik daar niet van. De inleidingsdagen zijn blijkbaar niet enkel voor Erasmussers maar ook voor studenten die hun eerste jaar op univ beginnen. Het komt er dus op neer dat er veel wordt gezegd maar dat je als Erasmusser niet veel aan die uitleg hebt.

Het is op PV3 trouwens een mengelmoes van verschillende huiskleuren. Onvoorstelbaar hoeveel verschillende nationaliteiten daar rondlopen... Ik heb dus wel met een aantal mensen gepraat, heb een tijdje met een Hollands meisje rondgelopen en kwam daarna wonder boven wonder een Duits meisje tegen (Katharina) die ongeveer hetzelfde als mij gaat studeren. Zij studeert in Duitsland net zoals mij Frans en Spaans en gaat die studies hier dan ook voortzetten. Ik heb met haar wat rondgelopen op PV3 en heb morgenvroeg met haar afgesproken om wat meer informatie te gaan vragen. Niets is echt duidelijk en we worden wat aan ons lot overgelaten. De mensen zijn bereid om te helpen maar je moet hen zelf aanspreken. Toch zijn ze vaak zelf niet eens op de hoogte van wat je wil weten en word je van punt A naar punt B gestuurd om dan nog geen stap verder te staan.

Het is hier trouwens ook een nogal ingewikkeld systeem op PV3. Je hebt blijkbaar 5 verschillende "deeluniversiteiten" en de talen horen bij deel 2. Maar wanneer je dan iets wil weten over bijvoorbeeld Spaanse cultuurgeschiedenis, kunnen ze je bij deel 2 niet meer voorthelpen en moet je je gaan informeren in deel 3. Echt een heel gek systeem! Ik vat de (eventuele) logica nog niet helemaal...

Afin, morgen ga ik dus met Katharina terug en dan zien we wel weer verder. Het is me nog helemaal niet duidelijk hoe ik aan schoolboeken moet geraken, welke lessen ik kan volgen, hoe je voor die lessen moet inschrijven en waar ze zullen plaatsvinden...

Maar ik zie het helemaal zitten en vind het wel plezant om alles zo uit te zoeken! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten