donderdag 8 september 2011

Start van het schooljaar

Vandaag heb ik mijn eerste 3 lessen gehad: 'Analyse du discours' (CM + TD) en 'Outils et théorie d'analyse'. Ter verduidelijking: CM is de afkorting van Cours Magistraux, dat wat ze bij ons hoorcolleges zouden noemen, en TD staat voor Travaux Dirigés, dat wat bij ons beter gekend is als werkcolleges.

Ik heb de indruk dat het er hier, althans tijdens de eerste les, heel rustig aan toe gaat. Veel les hebben we nog niet gekregen, eerder een inleiding tot wat nog komen zal. Ik denk dus dat de echte lessen nog op gang moeten komen want anders is het verschil met Lessius echt wel immens groot!

De docenten vallen op het eerste gezicht goed mee, enkel de docente van de 'TD Analyse du discours' komt heel onervaren en zenuwachtig over. Ze stond daar wat onnozel te grinniken en liep de hele tijd te ijsberen. Niettegenstaande dat heeft zij toch al enkele jaren ervaring in het onderwijs, in Paul Valéry zelf.

Wat wel tof is, is dat er voor Erasmusstudenten blijkbaar voor bepaalde vakken een andere regeling geldt dan voor 'gewone' studenten. Zo hebben de Franse studenten voor 'Analyse du discours' een eindexamen, terwijl Erasmusstudenten in het begin van december een grote taak krijgen voorgeschoteld. Wanneer die taak verbeterd is en goed wordt gevonden, dan ben je geslaagd. In het tegenovergestelde geval krijg je de kans om de taak te verbeteren en zo betere punten te halen. Best wel een knap systeem dus! Voor het vak 'Outils et théorie d'analyse' krijgen we ergens in oktober of november een taak en hebben we in december ook een examen. Die twee punten worden samengeteld en het gemiddelde daarvan geldt dan als uiteindelijke resultaat.

Tijdens de les 'Analyse du discours' heb ik 2 Duitse meisjes leren kennen en ook 4 studenten uit Canada.

Voor mij is het trouwens nu al weekend want op vrijdag heb ik geen les! ^^
Hoe de rest van de lessen zullen verlopen, dat weet ik dus volgende week pas...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten